Istorijat internet prodaje – kako su nastali webshopovi

Istorija internet prodaje

Internet prodaja, poznata i kao e-trgovina (ili elektronska trgovina), predstavlja jedan od najbrže rastućih sektora u globalnoj ekonomiji. Ali kako je zapravo započela ova digitalna revolucija?

Rani početak

Prva zamisao o mrežnoj trgovini pojavila se još 60-ih godina 20. veka, ali se može reći da je prva prava e-trgovina započela 1979. godine kada je Michael Aldrich povezao modifikovani televizor sa računarom kako bi napravio prvu verziju onlajn šoping sistema.

1990-e: Početak e-trgovine kakvu danas poznajemo

1990-ih godina, sa pojavom World Wide Weba i lansiranjem prvog web pregledača (Mosaic), stvoreni su uslovi za brz rast e-trgovine. 1995. godine, kompanija Netscape predstavila je prvi sigurni protokol za plaćanje na internetu, čime je omogućila širenje onlajn prodavnica.

U to vreme, osnovane su dve kompanije koje će postati giganti e-trgovine: Amazon i eBay. Amazon je počeo kao online prodavnica knjiga, dok je eBay služio kao tržište za aukcije.

2000-e: Ekspanzija i diversifikacija

Sa porastom broja korisnika interneta, e-trgovina je doživela pravu eksploziju. Kupci su počeli da prepoznaju prednosti online kupovine: veći izbor, niže cene i udobnost kupovine iz sopstvenog doma.

Kompanije kao što su Alibaba u Kini i Flipkart u Indiji počele su da dominiraju svojim regionalnim tržištima, dok su kompanije kao Amazon i eBay proširile svoje poslovanje na globalnom nivou.

SEO optimizacija igra sve veću ulogu u pozicioniranju giganata internet prodaje ali i manjih igrača koji se međusobno bore za bolje pozicioniranje u Gugl pretragama, što direktno utiče na obim njihove prodaje.

2010-e: Mobilna revolucija i društvena trgovina

Uz pojavu pametnih telefona i tableta, e-trgovina se brzo prebacila na mobilne platforme. Kupci su sada mogli da naruče proizvode bilo gde i bilo kada. Pored toga, društvene mreže kao što su Facebook i Instagram uvele su opcije za kupovinu, omogućavajući firmama da prodaju direktno kroz postove i oglase.

2020-e: Inovacije i budućnost

E-trgovina je postala mnogo sofisticiranija, sa personalizovanim preporukama, proširenom stvarnošću za probu proizvoda i čak mogućnošću plaćanja kriptovalutama. Društvena odgovornost i održivost postali su ključni faktori, s obzirom na sve veću svest potrošača o ekološkim pitanjima.

Internet prodaja u Srbiji

Internet prodaja u Srbiji prošla je kroz značajne transformacije tokom poslednjih decenija, prateći trendove i inovacije iz sveta. Danas je ovaj segment tržišta na nivou koji je potpuno uporediv s najrazvijenijim zemljama sveta. U početku, mnogi su bili skeptični prema mogućnostima i kvalitetu e-trgovine u zemljama u razvoju. Međutim, Srbija je pokazala da može da prati tempo globalnih trendova i postavlja standarde.

Nisu samo tehnološke inovacije i infrastrukturna unapređenja doprineli ovom usponu. Kvalitet usluge, širok asortiman proizvoda, konkurentne cene i izvanredna korisnička podrška postali su standardi koji se očekuju od svake online prodavnice koja želi da uspe na ovom tržištu.

Među onima koji postavljaju te standarde je i Lirs Shop internet prodavnica. Njihov pristup poslovanju, stalno usavršavanje i prilagođavanje potrebama kupaca čine ih primerom za ugled i dokazom da je Srbija sposobna da se takmiči na globalnom nivou kada je reč o kvalitetu internet prodaje. Njihova posvećenost kvalitetu, transparentnost u poslovanju i neprekidno unapređenje usluge svakako postavljaju visoke standarde za ostatak industrije.

Zaključak

Istorija internet prodaje je priča o inovacijama, adaptaciji i neprekidnom razvoju. Dok je teško predvideti tačno kuda će se e-trgovina kretati u budućnosti, jedno je sigurno: ona će nastaviti da oblikuje način na koji kupujemo i prodajemo stvari, čineći svet trgovine sve povezanijim i dinamičnijim.

Share