Autorka “Nasilje nad ženama u domaćim pesmama”: Važna tema, nisam očekivala buru

Izvor: N1 / Foto: Printscreen N1

Nisam imala ideju, niti nameru, da moj ispitni rad dostigne ovakve razmere, rekla je u Novom danu studentkinja Ana Ninković čiji je video – ispitni rad na FDU “Nasilje nad ženama u domaćim pesmama”, postao viralan i izazvao buru u javnosti.

„Okačila sam ga na jutjub kako bih ga podelila da prijateljima i glupom na fejsbuku Ženska posla, čije su mi članice pomogle oko nalaženja pesama, video nije pravljen sa namerom da izazove buru u javnosti“, objašnjava Ninković.

Ona ipak ističe da joj jeste drago da se o tome govori sada u javnosti jer to jeste važna tema.

Upitana o komentarima na društvenim mrežama u kojima je kritikovana zbog izbora nekih izvođača, ona je rekla da i sama rado sluša Đorđa Balaševića ili Zdravka Čolića.

“Ovo nije bilo ništa lično, ne mislim da dobar deo izvođača promoviše nasilje, niti sam to igde napisala, nije mi bila namera da ih ocrnim, već da se prikaže na jednom mestu, a reakcije i tumačenje su na onome ko to gleda”, navodi ona i dodaje da je kritika uvek dobrodošla, ali da način kritike ponekad nije baš prikladan.

“Svako je imao neku svoju reakciju, i ja sam dok sam pravila rad imala reakciju slušajuci iznova i iznova te pesme, neke od tih izvođača volim, jasno mi je da neko ima potrebu da odbrani svog izvođača, ali niko nije imun na kritiku i treba da budemo svesni toga što slušamo”, rekla je.

Ona je dodala i da njena namera nije bila da kaže ko je kriv. “Ne kažem ja da će neko kad posluša pesmu da ode da ubije ženu, ali svako ko pogleda taj video svakako će imati reakciju, ne može se ostati imun na tu realnost koja je tu prikazana. Ali ja ne kažem da je to uzrok ili posledica, ja sam to dala samo da se pogleda”, navodi studentkinja FDU.

Ninković je ocenila i da su rekacije bile podeljene i da je više rasprave bilo oko prvog dela gde su mahom pevačice narodne muzike, moguće zbog toga što je mnogo ljudi odslušalo samo prvi deo. “Na žalost nisu stigli do kraja, reakcije su bile podeljene i zato što su neočekivani autori ili izvođači u drugom delu, koje ljudi imaju više potrebu da brane, za to drugo kažu da je više satira, a prvo je loše jer je turbofolk”, objašnjava.

Ona je rekla i da je za rad dobila desetku.

Rekla je i da je pesma Idola stavljena za kraj kao kontrast – zato što je i subjekat koji peva o “njoj” u suprotnoj poziciji od likova prethodnih pesama. “Mislim da se savršeno uklopila upravo zbog konteksta”, zaključila je Ninković.

Njen ispitni rad, pošto je objavljen na jutjubu, imao je desetine hiljada pregleda, a širi se na društvenim mrežama uz brojne komentare u kojima se osuđuje “lakoća se kojom se takvi stihovi masovno pevuše” i tretman žena u domaćoj muzici.

Cilj je bio, kako je navcela u radu Ana Ninković, napraviti pregled domaćih i regionalnih (ex-Yu) pesama u čijim tekstovima dominiraju motivi ženskog poniženja kao ultimativnog dokaza ljubavi prema partneru, odnosno muškog nasilja nad ženama u porodično-partnerskom kontekstu. Nasilje može biti psihološko, fizičko ili seksualno. U korišćenim pesmama ono se relativizuje, romantizuje, a neretko i promoviše. Sekvenca je podeljena na dva dela: na žensku i na mušku perspektivu.