PIJANISTA ZA KARAKTER: NAŠE DRUŠTVO JE BOLESNO

andrej josifovski pijanista

ANDREJ JOSIFOVSKI PIJANISTA, arhitekta i street art umetnik, govori za KARAKTER

Gde mi živimo? Živimo li još u kesi, kako ste nazvali instalaciju kojom ste obeležili dan klimatskih promena? 

Zemlja je zatrpana svakojakim otpadom, koga je iz dana u dan sve više, zbog čega je planetarni ekosistem na izdisaju, jer brojne biljne i životinjske vrste nestaju u takvim životnim uslovima, čime se narušava prirodna ravnoteža što je pogubno i za opstanak ljudske vrste. Plastičnog otpada je srazmerno rastućim potrebama svakako najviše, jer se od tog materijala uglavnom proizvodi ambalaža za pakovanje prehrambenih artikala i pića. Apostrofiranjem pogubnog uticaja plastičnog otpada nikako ne bih želeo da se problem zagađivanja životne sredine na taj način relativizuje, jer nikako ne treba zanemariti razne druge štetne materije, čija nekontrolisana produkcija i otpuštanje direktno truju vodu, vazduh i zemlju. Ako bi se uzelo da plastična kesa simbolizuje otpad a zeleno drvo prirodu, onda bi guranje drveta u kesu bilo isto što i stavljanje naše glave u torbu, jer i mi smo, hteli ne hteli, deo istog životnog ekosistema.

Umetnost će spasiti svet. Za mene moja zemlja je svet i onda neka se moji snovi o dolasku “zlatnog doba” prvo ovde počnu da ostvaruju

Kako vam izgleda ovo postizborno vreme? Kakve su izborne impresije? Ili vas to ne dotiče preterano?

I te kako sam zainteresovan, jer pitanje izbora je egzistencijalno u svakom smislu. Kad ovo kažem ne mislim na neku materijalnu korist, već prvenstveno na izgradnju jednog zdravog društvenog sistema u kome će se poredak temeljiti na vladavini prava, odnosno na doslednoj primeni zakona, gde će se odluke donositi argumentovano, a ne prostačkim nadglasavanjem; gde će učene glave voditi glavnu reč, a kultura i umetnost biti na ceni. Dokle god je matematike koja će stvarati neprincipijelne koalicije, ne vidim da smo na pravom putu i da nam se dobro piše. Kada bi ono drvo pod kesom moglo da progovori, verujem da bi izrazilo isto viđenje kao i ja. Zarobljeni u kesi, isto je biti čovek ili drvo.

Ulica nas je dovela pred zid i ako je to poslednje što treba da vidimo, onda bar neka taj zid bude lep ko slika

Kojim društvenim anomalijama ste trenutno najviše zaokupljeni? Ili, u duhu ironije, kao retko ko u našoj zemlji, možete da se pohvalite da su vam na raspolaganju nepresušni izvori inspiracije?

Veliki pesnik Njegoš bi rekao – da je to dala sreća al nesreća. Pre bih to nazvao borbom neprestanom, nego inspiracijom. Naše društvo je bolesno i nije potrebno biti stručnjak da bi se to konstatovalo. Ko još pod kesom može bilo šta da kaže, a kamoli da je to dobro. Ni drvo pod kesom se nije čulo. Isto je to – biti čovek ili drvo kad si u kesi.

Dokle god je matematike, koja će stvarati neprincipijelne koalicije, ne vidim da smo na pravom putu i da nam se dobro piše

Ulica je nezaobilazan termin u vašoj umetnosti, ali se sve češće pominje i u politici. Gde će nas odvesti taj put?

Ulica nas je dovela pred zid i ako je to poslednje što treba da vidimo, onda bar neka taj zid bude lep ko slika. Tako se u narodu obično kaže, a ja verujem da će oni i posle nas, tako lepi još dugo, dugo živeti, kao u srećnoj bajci. Nekako je prirodno da lepota, zdravlje i sreća idu zajedno. Ko ne veruje u snove, oni mu se nikada neće ni ostvariti, mislim.

Revolucije dolaze kao nebeske pojave. Biće dovoljno da se nebo otvori, a onda će se tu već neko naći

Pobornik ste intelektualne revolucije. Ima li ko da je povede?

Revolucije dolaze kao nebeske pojave. Biće dovoljno da se nebo otvori, a onda će se tu već neko naći.

Ako bi se uzelo da plastična kesa simbolizuje otpad, a zeleno drvo prirodu, onda bi guranje drveta u kesu bilo isto što i stavljanje naše glave u torbu, jer i mi smo, hteli ne hteli, deo istog životnog ekosistema

Jedan od vaših performansa bio je “Kašika za gladne”. Kome biste namenili viljušku i nož?

Kašika za gladne bila je zlatna i probušena i ja sam je napravio prema modelu usvojenom skupštinskom većinom. Amandman za nož i viljušku još nije podnet, ali verujem da će se i to desiti i da će diskusija na tu temu imati pravog smisla i doneti dobro rešenje kada se budu prevazišle postojeće tehničke prepreke.

Pitanje izbora je egzistencijalno u svakom smislu. Kad ovo kažem ne mislim na neku materijalnu korist, već prvenstveno na izgradnju jednog zdravog društvenog sistema u kome će se poredak temeljiti na vladavini prava, odnosno na doslednoj primeni zakona, gde će se odluke donositi argumentovano, a ne prostačkim nadglasavanjem; gde će učene glave voditi glavnu reč, a kultura i umetnost biti na ceni

Negde sam primetio da je prošla godina bila sjajna za vas. Ponovo ste se našli u selekciji priznate izdavačke kuće „Edition Gallimard“ u knjizi Olivijea Landesa “Street Art Contexte(s)” kao jedan od najboljih uličnih umetnika današnjice, dobili ste nagradu za „Umetničko dostignuće godine“ u Briselu. Bravo,  verujem da i vama sve to imponuje, ali i da ne razmišljate da odavde odete tamo gde vas izgleda više cene i poštuju?

Već sam više puta rekao, a ono što govorim to i mislim,  da će  umetnost spasiti svet. Za mene moja zemlja je svet i onda neka se moji snovi o dolasku “zlatnog doba” prvo ovde počnu da ostvaruju.

karakter

Share