Za Srbiju, zemlju niske zastupljenosti na međunarodnoj svetskoj sceni, 2020. se može okarakterisati kao izrazito uspešna
SAŠA RADOJEVIĆ, jedan od naših najboljih poznavalaca filma, u svojoj kolumni Filmofilija za KARAKTER
Na planetarnom nivou prelomna, 2020.godina je među poslenicama u srpskoj kinematografiji počela sa staleškim turbulencijama. Od strane filmskih udruženja tražena je ostavka Jelene Trivan, predsednice Upravnog odbora Filmskog centra Srbije. Oštrina tog zahteva se ubrzo istopila pred tabloidnim prebacivanjem fokusa na sporove između pojedinih reditelja.
Godina u kojoj dva srpska filma učestvuju na festivalima A kategorije kulturni je kapital koji ne bi trebalo nipodaštavati
Za Srbiju, zemlju niske zastupljenosti na međunarodnoj svetskoj sceni, 2020. godina se može okarakterisati kao izrazito uspešna. Film Srdana Golubovića “Otac” prikazan je u prestižnoj konkurenciji u Berlinu, a film Ivana Ikića “Oaza” u Veneciji. Godina u kojoj dva srpska filma učestvuju na festivalima A kategorije kulturni je kapital koji ne bi trebalo nipodaštavati.
Golubovićev “Otac” prikazan je i na otvaranju ovogodišnjeg Festa, koji je maltene bio “karnevalska” svetkovina neposredno pred proglašenje lokdauna zbog pandemije koronavirusa. Pored filma “Otac”, na Festu je prikazan domaći film “Sutra je još uvek juli”, reditelja Dejana Vlaisavljevića Nikta, koji se ponovo bavi avanturama detektiva Džonija Palube. U ovom neo-noir filmu Paluba pokušava da reši misteriozna ubistva vezana za potragu za nestalim filmom.
Na Festu je prikazan i film Mladena Đorđeviča “Sumrak u bečkom haustoru”.
U ovom dokumentarno-igranom filmu trojica gastarbajtera poreklom iz Srbije taksiraju u Beču, ali stalno misle na svoj rodni kraj. Zapravo se kreću po izmaglici ničije zemlje –između Austrije i Srbije – a terapijski tretman pokušavaju da pronađu kod vračara.
Zbog pandemije bioskopi u Srbiji nisu radili od marta do septembra. Odložene su premijere nekoliko filmova, među kojima je najiščekivanije dva puta odlagano predstavljanje publici filma Predraga Antonijevića “Dara iz Jasenovca”. Antonijevićev film bio je i predmet proceduralne rasprave, jer su se u javnosti pojavila osporavanja o regularnosti njegovog izbora za našeg kandidata za Oskara.
Dva autora, Darko Bajić i Miroslav Momčilović, su hrabro – kada se uzmu u obzir okolnosti – predstavili svoja ostvarenja. Film Darka Bajića ”Ime naroda”, o Svetozaru Miletiću, premijerno je prikazan na Paliću, festival koji je, baš kao i sve ostale domaće manifestacije ove vrste, održan u skromnijim gabaritima.
Najgledaniji “Vikend sa ćaletom”, osporavanja oko kandidature “Dare iz Jasenovca” za Oskara
S druge strane, film Miroslava Momčilovića “Vikend sa ćaletom” imao je za ovakve uslove impresivnih 50.000 gledalaca. To je i najgledaniji srpski film ove godine, a koliki je ovaj uspeh svedoči i to da je od septembra u bioskopima u Srbiji bila trećina standardne posete, a krajem godine ni desetina.
U 2020.godini preminuli su Goran Paskaljević i Mića Milošević, dvojica istaknutih reditelja. Paskaljević je autor svetske reputacije, a Milošević tvorac bioskopskih hitova. Obojica su zaslužila poštovanje i pažnju s kojima bi trebalo da gledamo njihove filmove.
Teška, ali ipak zanimljiva filmska godina.