Spotifaj – kako je nastao švedski striming gigant?

Izvor: N1; Pavle Jakšić / Foto: Pixabay

Priča iza švedskog striming giganta Spotifaja. Ko su Martin Lorencon i Daniel Ek, koji su 2006. godine osnovali firmu koja danas vredi milijarde?

Pre nedelju dana odjeknula je vest da je fudbalski klub Barselona sklopila dogovor sa švedskom audio striming kompanijom „Spotifaj“ (Spotify), po kojem će njihov natpis stajati na dresovima muške i ženske ekipe slavnog kluba.

Katalonci će prema trogodišnjem ugovoru ukupno inkasirati 280 miliona evra. Samo u jednoj sezon Barselona će dobiti 93 miliona evra. Ovaj vesti prethodila je afera oko Džo Rogana, gde se javnost podsetila cifre koju je Spotifaj platio saradnju sa UFC komentatorom, koja premašuje 100 miliona dolara. Odakle ove vrtoglave cifre, i šta predstavlja Spotifaj, kompanija, koja je i dalje van radara svima onima kojima muzika i nije neka fascinacija ili strast.

Kako je sve počelo?

Spotofaj je jedan od najvećih provajdera usluga striminga muzike sa preko 406 miliona aktivnih korisnika mesečno, uključujući 180 miliona pretplatnika, zaključno sa decembrom 2021.

Spotifaj nudi digitalnu snimljenu muziku i podkaste sa ograničenim autorskim pravima, uključujući više od 82 miliona pesama.

Funkcioniše kao freemium usluga (osnovne funkcije su besplatne, uz reklame i ograničenu kontrolu, dok se dodatne funkcije, kao što su slušanje van mreže i bez reklama, nude putem plaćenih pretplata). Spotifaj je trenutno dostupan u više od 180 zemalja, a korisnici mogu da pretražuju muziku na osnovu izvođača, albuma ili žanra, a mogu da kreiraju, uređuju i dele plejliste.

Šta je sve trebalo da se dogodi da bi u junu 2006. bio osnovan Spotifaj, čedo Daniela Eka i Martina Lorencona?

Martin Lorencon

Dve životne priče, dva momka, čija su i rana detinjstva stidljivo ukazivala na buduće obrise uspeha i slave. Još kao učenik osnovne škole Sarlaskolan u Borasu, Lorencon (1969) rekao je kolegama iz razreda da želi da proda po jednu kutiju šibica svakom Kinezu i tako postane milijarder.

U srednjoj školi je pohađao tehnički odsek škole Sven Eriksonsgymnasiet, gde je voleo da ide na žurke, ali je obrazovanje uvek stavljao na prvo mesto: ako je zabava prethodila testu, lagao bi da je bolestan, na taj način ostajavši kod kuće.

Godine 1995. Lorencon je započeo praksu u telefonskoj kompaniji Telia, a nakon toga se preselio u San Francisko gde je radio u kancelariji AltaVista. U silicijumskoj dolini je upoznao kvalifikovane veb preduzetnike i nalazi posao u investicionoj kompaniji Cell Ventures, gde upoznaje Feliksa Hagnoa, sina vlasnika švedske linije odeće Joy. U septembru 1999. Lorencon i Hanje (danas poseduje oko 5% akcija Spotifaja) osnivaju Netstrategy, koja će kasnije postati vodeće evropsko tržište Tradedoubler.

Daniel Ek

Sa druge strane Ek (1983) je odrastao u okrugu Ragsved u Stokholmu. Završio je  IT gimnaziju u Sundbibergu 2002. godine, a zatim je studirao inženjering na Kraljevskom tehnološkom institutu, koji je napustio da bi se fokusirao na svoju IT karijeru.

Ekov prvi prodor u poslovni svet počeo je sa 13 godina kada je počeo klijentima da pravi veb sajtove iz svog doma. Prvom klijentu je usluge naplatio 100 dolara, sledećem klijentu već 200 dolara. Na kraju je cena porasla na 5.000 dolara po sajtu. Ko će da vas ceni ako vi nećete sami sebe?

Da bi održao pojačani intenzitet svog biznisa, Ek je regrutovao učenike iz svog razreda da rade na sajtovima iz školske računarske laboratorije tako što ih je “podmićivao” video igricama. Njegova zarada je na kraju dostigla 50.000 dolara mesečno i sa 18 godina je upravljao timom od 25 ljudi. Kada je počeo kući da donosi ogromne televizore, roditelji su shvatili da se nešto dešava. Na njihovu sreću, sin je bio genijalac, ne diler.

Ek je pokrenuo drugu kompaniju za oglašavanje Advertigo, koja je kasnije prodata  TradeDoubleru  2006. godine (Nakon što je prodao Advertigo, Ek je nakratko postao izvršni direktor μ Torrent-a, radeći sa osnivačem Ludvigom Strigeusom). Ovaj torent nam svima zvuči poznato.

Putevi se spajaju

Tu se konačno preklapaju Ekovi i Lorenconovi putevi, pošto je prodaja Advertiga Eka učinila dovoljno bogatim da može da se povuče. Međutim, nakon nekoliko meseci, shvatio je da želi novi projekat i izazov, kao i Lorencon, koji je u martu 2006. napustio bord Tradedoublera, a nedugo nakon toga je Eku dao milion eura kao osnov za početak biznisa.

Ek je prvi put imao ideju za Spotifaj još 2002. godine kada se ugasio peer-to-peer muzički servis Napster ugasio, a Kazaa nije mogla da isprati tu tehnološku putanju, te tada shvata da zakoni nikada u potpunosti ne mogu da eliminišu pirateriju.

“Zakoni definitivno mogu da pomognu, ali ne uklanjaju problem. Jedini način da se problem reši bio je stvaranje usluge koja je bolja od piraterije, a istovremeno kompenzuje muzičku industriju – Spotifaj”. Daniel Ek

Spotifaj je pokrenut kao servis za strimovanje muzike koji je zarađivao od oglašavanja na mreži, branše koju su obojica dobro poznavali. U početku je veći teret na sebe preuzeo Lorencon, koji je trošio sopstveni novac na plate programera, kancelarije i iznajmljivanje muzičkih licenci. Pokušali su da privuku novac investitora, ali Lorencon nije bio zadovoljan uslovima pod kojima im je ponuđena saradnja.

Zbog ovih neplaniranih troškova, Lorenconov udeo u Spotifaju bio je najveći (danas vredi oko 4 milijarde dolara, 43,3% glasačkih prava, 12,7% akcija). Lorencon ima poremećaj pažnje i naglašenu hiperaktivnost, što pokušava da balansira čestim odlascima u oblast Åre, poznatu po svojim skijalištima.

Lorencon je bio glavni izvršni direktor od 2006. do 2013. i predsednik upravnog odbora od 2008. do 2016. godine, sve dok Ek nije preuzeo ove uloge. U intervjuima Ek i Lorencon tvrde da su najbolji prijatelji i da nije bilo dana od 2006. godine da nisu razgovarali barem jednom dnevno. Lorencon je odgovoran za razvoj budućih ciljeva kompanije i strategije razvoja, budžeta, plata, verifikacije pravnih i godišnjih finansijskih izveštaja.

Od aprila 2019. godine, Spotifaj ima 217 miliona aktivnih korisnika i od juna 2017. prikupio je preko 2,5 milijardi dolara kroz različita finansiranja. Pre četiri godine Ek je proglašen za najmoćniju osobu u muzičkoj industriji od strane Bilborda.

Jezero Komo i Bruno Mars

Ek se 2016. godine oženio Sofijom Levander, dugogodišnjom partnerkom, na jezeru Komo. Na Ekovom venčanju nastupao je ni manje ni više nego Bruno Mars, koga je najavio Kris Rok. Među mnogobrojnim zvanicama bio je prisutan i Mark Zakerberg.

Ovo venčanje Eka stavlja na retko i zavidno mesto među tehnološkom elitom, čija su venčanja bila više Holivud nego Silicon Valley. Zakerbergu i Prisili Čan je pevao Džo Armostrong iz benda Green Day, osnivaču Nepstera Šonu Parker, koji je za potrebe venčanja iskrčio je šumu u kalifornijskom Big Suru da bi poželeo dobrodošlicu Stingu. Ništa izdašniji nisu bii ni Džek Dorsi (Tviter) i Rik Van Ven sa Fejsbuka, kojem su prilikom sklapanja braka sa glumicom alison Vilijams pevali Kejti Peri i Brus Springstin.

Ek je strastveni navijač londonskog giganta Arsenala, a u aprilu 2021. je izrazio interesovanje za kupovinu fudbalskog kluba ukoliko bi bio stavljen na prodaju. Njegova ponuda od oko 2 milijarde funti je iste godine odbijena.

Kritike

Spotifaj su kritikovali umetnici i producenti, uključujući Toma Jorka i Tejlor Svift, koji su tvrdili da Spotifaj ne daje pravičnu naknadu muzičarima, i obojica su povukli svoju muziku sa servisa. Sidro su prvi podigli Nil Jang, Džoni Mičel.

Godine 2020. Spotifaj je dobio kritike od grupa za borbu protiv dezinformacija kada se teoretičar zavere Aleks Džons pojavio na podkastu Džoa Rogana. Zaposleni u Spotifaju izrazili su zabrinutost zbog Džonsovog pojavljivanja u emisiji, da bi 2021. godine, Spotifaj uklonio 42 epizode ​​Roganovog podkasta.

U januaru 2022. godine, 270 naučnika, lekara, profesora, lekara, zdravstvenih radnika, veterinara, zubara, psihologa, pomoćnika lekara, studenata medicine, inženjera i voditelja podkasta napisalo je otvoreno pismo Spotifaju izražavajući zabrinutost zbog „lažnih i društveno štetnih tvrdnje“ o iskustvu Džoa Rogana i zamolio Spotifaj da „uspostavi jasnu i javnu politiku za ublažavanje dezinformacija na svojoj platformi“.

Oni su uputili Roganu kritiku zbog emitovanja dezinformacije o COVID-19 virusu, a sve je kulminiralo u epizodi u kojoj je gostovao Robert Maloun. Ova epizoda je kritikovana zbog „promovisanja neosnovanih teorija zavere”, što se posebno odnosilo na izjave o tome da su društveni lideri “hipnotizovali’ javnost”, i da je “politika protiv pandemije ravna holokaustu”. Maloun je suspendovan sa Tvitera zbog širenja dezinformacija.

Krajem januara 2022. Nil Jang je uklonio svoju muziku sa Spotifaja u znak protesta, a pridružila mu se i Džoni Mičel u znak podrške. Drugi umetnici i podkasteri, kao što su Nils Lofgren, Brin Braun i Crosby, Stills i Nash, takođe su najavili bojkot. Princ Hari i Megan, vojvotkinja od Saseksa, koji su potpisali višegodišnje partnerstvo sa ovom kompanijom, su u aprilu prošle godine izrazili zabrinutost zbog COVID-19 diskursa na platformi.

I pored svega, Spotifaj je danas nesumnjivo tehnološki gigant, čiji je prihod na kraju fiskalne godine 2021, bio skoro 10 milijardi dolara, a muzika će i dalje nastaviti da se sluša. pa deluje da njihova carstvo (nikada) neće biti ugroženo.